Heeft u nog vragen? Vul het contactformulier in of bel onze klantenservice (023 - 52 32 800)

FAQ

U vindt hier de meest gestelde vragen over bestellen, levering, producten en retourneren binnen Optitrade Logistiek Centrum.

Heeft u nog vragen? Stel ze aan onze accountmanagers of aan de klantenservice van het OLC.
Wij zijn op werkdagen tussen 08.45 en 17.30 uur bereikbaar via: 023 – 52 32 800.

ALGEMEEN – Hoe verloopt een bestelling via het OLC?

Na het plaatsen van een bestelling via Optitrade Online, wordt de order verwerkt binnen het Optitrade Logistiek Centrum. Bestellen kan ook vanuit een WAP-systeem, indien deze is gekoppeld aan Optitrade Online.

Producten die op werkdagen vóór 16.00 uur zijn besteld, worden doorgaans de volgende (werk)dag geleverd. Het merendeel van orders is uit voorraad van het OLC – en daardoor de volgende dag – leverbaar.

De facturering vindt plaats vanuit het OLC.

 

ALGEMEEN – Ik wil géén gebruik maken van OLC, maar mijn bestelling bij de leverancier zelf plaatsen. Is dit mogelijk?

Dit is uiteraard mogelijk, maar levert in de meeste gevallen geen prijsvoordeel op.

Indien u de bestelling niét via OLC wil plaatsen, dan bestelt u de order online via de fabrikant zelf of vanuit het eigen winkel automatiseringspakket (WAP).

BESTELLEN – Indien een opticien niét via Optitrade Online bestelt, hoe komt de bestelling dan bij OLC terecht?

Orders voor het OLC kunnen enkel via Optitrade Online worden geplaatst.

Alleen op deze manier kunnen een efficiënte werkwijze, snelle levertijden en gunstige prijzen worden gerealiseerd.

Mocht u hiervan geen gebruik willen of kunnen maken, dan kunt u uiteraard direct via de fabrikanten zelf bestellen. De distributie van reguliere orders voor niét Optitrade-deelnemers blijft uiteraard ook direct via de leverancier verlopen.

BESTELLEN – Kan ik ook telefonisch bestellingen bij OLC plaatsen?

Nee, dit is niet mogelijk.

Orders voor het OLC kunnen enkel via Optitrade Online worden geplaatst. Alleen op deze manier kunnen een efficiënte werkwijze, snelle levertijden en gunstige prijzen worden gerealiseerd.

BESTELLEN – Ontvang ik een melding wanneer mijn order wordt verzonden?

Nee, er wordt alleen een e-mail verstuurd wanneer er een backorder is of het een ZEN- of Optitrade thuisbestelling betreft.

BESTELLEN – Waar vind ik een overzicht van mijn bestelling?

De opticien ontvangt na het bestellen van een order bij OLC vanuit Optitrade Online een geautomatiseerde bevestiging per e-mail.

Een gedetailleerd orderoverzicht vindt u wanneer u ingelogd bent in Optitrade Online en kijkt bij ‘actuele status’.

BESTELLEN – Wat is de leveringssnelheid & voorraad van OLC?

Alle sferische lenzen en lenzenvloeistoffen die op werkdagen vóór 16.00 uur zijn besteld, worden de volgende (werk)dag geleverd.

Het merendeel van de torische en multifocale lenzen is eveneens uit voorraad –en daardoor de volgende dag- leverbaar.

De klantenservice van het OLC (023 – 52 32 800) kan de meest actuele voorraadinformatie voor u opzoeken.

Artikelen die niét voorradig zijn,  hebben een levertijd van 3 dagen. Bestellingen van producten die niét op voorraad zijn en vóór 16.00 uur zijn besteld, worden 3 (werk)dagen later geleverd.

BESTELLEN – Wordt mijn order geleverd via Distroptiek of PostNL?

In principe worden alle bestellingen via Distroptiek verzonden, tenzij de bestelling te groot is en niet in de box past.

FINANCIEEL – Blijven de prijsafspraken die initieel met leveranciers gemaakt zijn van toepassing?

Initiële prijsafspraken leveren in de meeste gevallen geen prijsvoordeel op.

Bestelt u echter direct bij de leveranciers – dus niét via Optitrade Online – dan gelden de initiële prijsafspraken die met deze partijen zijn gemaakt.

FINANCIEEL – Ontvang ik als opticien (nog) een bonus over de bestelde producten bij OLC?

Nee, OLC werkt met netto prijzen waarover géén bonus meer wordt afgegeven.

FINANCIEEL – Welke tarief hanteert OLC voor deze logistieke service?

Optitrade Logistiek Centrum zorgt dat zelfstandige opticiens hun inkoopkracht nog meer kunnen bundelen, waardoor rendement wordt vergroot en de efficiëntie van de logistieke performance wordt verbeterd.

Door het inkoopvolume te bundelen, verenigen we onze gezamenlijke inkoopkracht en kunnen we betere condities realiseren.

Optitrade Logistiek Centrum is zeer transparant en de gepresenteerde prijzen die u ziet, zijn de inkoopprijzen van Optitrade Logistiek Centrum, vermeerderd met een logistieke fee.

Deze inkoopprijzen zijn het resultaat van door OLC gebundelde volume en kan gewijzigd worden wanneer OLC samen met leveranciers én opticiens het gezamenlijk volume verder kan vergroten.

FINANCIEEL – Worden paslenzen nu gefactureerd?

Nee, deze zijn gratis. We bieden u deze paslenzen gratis aan als service bij de aanpassing van de definitieve lenzen.

PRODUCTEN – Welke Optiview producten kunnen via OLC besteld worden?
  • Optiview producten van NKL (Optiview Neso daglens en Optiview Nash enkelvoudige- en torische maandlens)
  • Optiview Castor (Castor premium, Castor torisch, Castor multifocal)
  • Branded Alcon producten
  • Optiview producten Atlas, Alpha en Antares
RETOUR – Hoe kan ik een bestelling retourneren en laten crediteren?

De algemene voorwaarden van Optitrade Logistiek Centrum zijn van toepassing.

U dient altijd een retouraanvraag via RMA te doen. Het product mag niet beschadigd zijn, u voegt een kopie van de pakbon bij de retour en retourneert binnen 28 dagen.

Lees de complete leveringsinformatie en algemene voorwaarden van Optitrade Logistiek Centrum via de PDF: klik hier.

 

RETOUR – Naar welk adres kan een order die via OLC is besteld en ontvangen, worden geretourneerd?

U kunt retourneren via Distroptiek. Hiervoor dient u gebruik te maken van het formulier RMA Optitrade Logistiek Centrum.

Indien u géén Distroptiek gebruikt, kunnen de retouren via de post worden verstuurd naar OLC:
Optitrade Logistiek Centrum
Postbus 16
2100 AA  Heemstede

SERVICE – Ik heb een technische vraag over het gebruik van Optitrade Online

Voor technische vragen of hulp bij het inloggen op Optitrade Online kunt u contact opnemen met de helpdesk van Optitrade Online te Houten.

U kunt hen op werkdagen tussen 09.00 en 17.00 bereiken op: 030 – 638 51 50.

SERVICE – Waar kan ik terecht buiten kantooruren?

Buiten kantooruren kunt u ons per e-mail bereiken via: administratie@optitradelogistiekcentrum.nl.

SERVICE – Waar kan ik tijdens kantooruren terecht voor vragen?

De klantenservice van OLC in Heemstede is op werkdagen tussen 08.45 en 17.30 uur beschikbaar voor alle vragen over Optitrade Logistiek Centrum, actuele voorraadinformatie en geplaatste  orders.

U kunt hen bereiken op: 023 – 52 32 800.

STOCKDEAL – Hoe weet ik als opticien of een stockdeal doorgaat?

Wanneer een stockdeal wordt gehaald, communiceert OLC dat via een speciale stockdeal-nieuwsbrief. Daarnaast wordt er een e-mail verstuurd dat de bestelling is geaccepteerd.

Wanneer het benodigde aantal orders niet wordt gehaald en de stockdeal niét doorgaat, wordt de opticien ook per e-mail geïnformeerd. U kunt dan alsnog een reguliere bestelling plaatsen.

STOCKDEAL – Kan een stockdeal geretourneerd worden?

Gezien de scherpe prijsstelling van stockdeals (dit betreft meestal een tijdelijke aanbieding), zijn er geen retourmogelijkheden. Dit wordt ook gecommuniceerd bij de stockdeals zelf.

THUIS BEZORGEN – Kan ik een proefpakket ontvangen?

Wilt u weten hoe een Zen-bestelling bij uw klant op de mat valt? Vraag dan nu een gratis proefpakket aan via zen@friederichs.nl of bespreek het met onze klantenservice op 023 -52 32 800.

THUIS BEZORGEN – Kan ik via OLC bij mijn consumenten thuisbezorgen?

Optitrade Logistiek Centrum heeft een interessante mogelijkheid voor zowel opticien als consument. Met Optitrade Thuis laat u eenvoudig producten direct bij de consument thuis bezorgen. Deze ontwikkeling biedt gemak en tijdsbesparing voor zowel consument als ondernemer. En dat scheelt u weer tijd.

Met ingang van 24 november 2016 kunt u dankzij Optitrade Logistiek Centrum verschillende producten van Bausch + Lomb en Optiview (Nash + Neso) direct bij de consument thuis laten bezorgen. Uiteraard hopen we het aantal producten waarbij we deze service kunnen aanbieden in de toekomst snel uit te breiden.

Indien u gebruik wit maken van deze service, neemt u contact op met uw accountmanager om samen de werkwijze en procedure van Optitrade Thuis met u door te spreken.

Hier vindt u de instructie vinden voor deze werkwijze.

THUIS BEZORGEN – Komt mijn logo op de bezorgbrief?

Als u het logo aan ons doorgeeft dan wordt uw logo boven aan de bezorgbrief geplaatst.

THUIS BEZORGEN – Wat zijn de kosten voor Optitrade Thuis?

Voor de service zelf brengen wij geen (verwerkings)kosten in rekening. Wij rekenen alleen de verzendkosten door waarbij een speciaal tarief geldt van € 1,50 voor een postbestelling en € 4,50 voor een pakketbestelling. Deze kosten worden achteraf, na verzending, berekend.

VOORRAAD – Wat is de actuele voorraad van producten binnen OLC?

De klantenservice van het OLC (023 – 52 32 800) kan de meest actuele voorraadinformatie voor u opzoeken.

In principe zijn de populaire  producten standaard op voorraad bij het OLC. Ook de branded producten van Alcon en de beschikbare Optiview producten, plus alle huidige beschikbare Friederichs producten zijn doorgaans uit voorraad leverbaar.

VOORRAAD – Welke contactlenzen heeft OLC op voorraad?
  • Alle branded Alcon producten
  • Alle Bausch + Lomb producten
  • Alle Johnson & Johnson producten
  • Optiview producten Atlas, Alpha en Antares
  • Optiview producten van NKL (Optiview Neso daglens en Optiview Nash enkelvoudige- en torische maandlens)
  • Optiview Castor (Castor premium, Castor torisch, Castor multifocal)
  • Alle huidige beschikbare Friederichs producten